Labelstore Labelstore

    Filter op

    • Sorteren

    • Geslacht

    • Merk (FILA)

    • Collectie

    • Kleur

    FILA

    Dit verhaal begint in Biella, een klein heuveldorp in het noorden van Italië. Daar begonnen de broertjes Fila in 1911 een kledingmerk. De reputatie van de Italianen bouwde snel op in de 20ste eeuw, met name op het tennisveld oogsten ze succes. FILA was – en is eigenlijk nog steeds – bij uitstek favoriet onder de tennissers. Al jaren spelen ’s werelds beste tennissers met een F op de borst en op hun schoenen. Want inmiddels maakt FILA vooral met dat laatste naam, FILA sneakers. Toen eind 20ste eeuw de concurrentie van andere sportmerken wel erg hevig bleek, ging het merk op zoek naar een nieuwe koers, een nieuw imago.

    Dat imago vonden ze in de jaren negentig, daar was het merk op zijn plek. Dat decennium was een grote opleving voor het merk. De kleding, met name de schoenen, wáren de jaren negentig. De Mindblower in 1995 en de Disruptor in 1996 waren een groot succes. De hoge, massieve designs sloegen aan bij dames, heren en kids over de hele wereld. Sale stond werd het een gekkenhuis. Na de eeuwwisseling ging het plots stukken minder, de magie van de nineties bleek enigszins uitgewerkt. Inmiddels was FILA vanaf 2007 in Koreaanse handen. Azië had het bedrijf gered van het randje van de afgrond – en een nieuw gouden tijdperk lonkte alweer.

    Want rond 2017 en 2018 kreeg de trend van dad sneakers ineens een tweede leven. In zekere zin werd dat nieuwe leven in FILA sneakers geblazen door dure, haute couture merken. FILA speelde daar overigens slim op in door met een paar van die merken samen te werken. Voortvarend gingen ze te werk door in een kort tijdsbestek de Disruptor (waar inmiddels ook alweer een 2 en 3 is gemaakt) en Mindblower opnieuw uit te brengen. De Disruptor is bekend om de volledig zwarte en witte versies, maar in roze en grijs zijn ze ook. De Mindblower kreeg ook een nieuw jasje, maar uiteraard nog wel met groot de merknaam in blauwen rood op de zijkant.

    FILA lanceerde ook een nieuwe sneaker, de Ray. Iets minder massief dan bijvoorbeeld de Disruptor, zeker in de low-versie. Hij heeft ook niet de zool met tandjes bijvoorbeeld, maar de schoen valt zeker nog in de categorie dad shoes. Er zit ook meer kleur in, zeker in de Ray Tracer. Waar het einde van FILA sneakers nabij leek, maakten ze een wonderbaarlijke wederopstanding door. De boodschap die FILA uitdroeg in de jaren negentig – wees anders, provoceer een beetje, blijf vintage en onconventioneel – is nu misschien wel actueler dan ooit.

    Labelstore maakt gebruik van cookies. Lees hier over ons cookie beleid.

    Doorgaan

    Choose your country

    Europa